Website niet vindbaar in Google?

Heb je veel moeite in jouw website gestoken, maar geen resultaat in Google? Met deze 6 handige tips begrijp je hoe dit werkt.

Xandora Kotsi

Auteur: Xandora
Leestijd: 5 minuten

Bijna iedere ondernemer heeft anno 2022 een eigen website. Veel ondernemers die wij spreken steken veel tijd in hun website, want alles moet natuurlijk goed staan. Hoe dan ook, of je er lang of kort over hebt gedaan: je website staat live! En dan…

…is het stil. Je website in de lucht hebben is één, maar gevonden worden in Google is vaak nog een hele klus. Met het stappenplan op deze pagina ga ik je hiermee helpen, zodat je alsnog binnen no-time gevonden wordt in Google door jouw toekomstige klanten.

Inhoudsopgave

Vindbaarheid website in Google

3 stappen om te controleren of je website / pagina vindbaar is in Google:

1. Controleer in je instellingen of je website gevonden kan worden

Je zou denken dat alle websites standaard altijd gevonden worden, maar toch is dat niet zo. Er zit altijd een optie in het cms waar je kunt aangeven of jouw website zichtbaar mag zijn voor zoekmachines. Controleer dus altijd eerst of die instellingen goed staan. WordPress: ga naar Instellingen > Lezen. Klik dan op ‘Zoekmachine zichtbaarheid’. Als deze optie aangevinkt is, betekent dit dat Google het advies heeft gekregen om jouw website niet te tonen in de zoekmachines. Dit kan verklaren waarom jouw website niet vindbaar is in Google.

Tip 🚀: Heb je moeite om de afbeeldingen te zien? Klik er op (vooral handig op mobiel).
search console URL correct geïndexeerd
Een groen vinkje betekent dat je pagina correct geïndexeerd is door Google.
search console URL nog niet geïndexeerd
Zo ziet Search Console eruit als je pagina (nog) niet geïndexeerd is.

2. Zoek je eigen website op in Google

Nog een eenvoudige manier om te checken of je website vindbaar is, is door zelf je site op te zoeken in Google. Dit doe je door het volgende in te typen in Google: “site:voorbeeldsite.nl” Zie je nu in de zoekresultaten jouw website verschijnen? Dan betekent dit dat jouw website vindbaar is voor Google. Zie je helemaal geen resultaten? Dan is je website (nog) niet vindbaar.

3. Geef het even de tijd

Wees niet te snel met het controleren van je online vindbaarheid. Google moet per dag miljoenen nieuwe websites over de hele wereld een plek geven. Het kan soms wel tot een maand duren voordat jouw website zichtbaar is. Je website sneller zichtbaar maken kan door stap 4 te volgen. (wat is stap 4?)

Website gevonden worden in Google

Zo zorg je er in 3 stappen voor dat Google jouw website kan vinden:

1. Bekijk de status in Google Search Console

Deze tip is voor geavanceerde gebruikers. Google Search Console is een gratis tool waarmee je eenvoudig kunt zien hoe jouw website ervoor staat in Google. Via deze link kan je jouw website aanmelden in Search Console. In Search Console kan je per pagina (helaas kan dit niet voor meerdere pagina’s tegelijkertijd) controleren wat de status is. Klik op ‘Url-inspectie’ en vul de url in van de pagina die je wilt controleren.

Zie je de eerste afbeelding? Dan gaat het goed, deze pagina is vindbaar in Google. Zie je de tweede afbeelding, waarbij je een grijs info-blokje ziet, dan is je pagina niet zichtbaar. Om deze wel zichtbaar te maken, klik je op ‘Live url testen’. Na een minuut of twee kan je vervolgens klikken op ‘Indexering aanvragen’. Hiermee zet je de pagina als het ware op de to do lijst van Google. Na een paar dagen zal de pagina terugzien in de zoekresultaten.

2. Check je interne links

Zorg ervoor dat alle pagina’s een minimaal 1 link bevatten naar andere relevante pagina’s op je website. Dat is belangrijk omdat Google op die manier bepaalt welke pagina’s het belangrijkste zijn op je website. Als je nieuwe pagina op geen enkele andere pagina op je website wordt vermeld, dan is er een kans dat Google denkt dat deze pagina minder belangrijk is.

Hoe zit dit precies? Stel, je verkoopt koekjes op je website. Je meest verkochte product is chocoladekoekjes. Hier heb je natuurlijk een pagina voor gemaakt, waar je de koekjes meteen kunt kopen. Natuurlijk heb je ook een mooie homepage, waar je vertelt wie je bent en wat je verkoopt. Daarnaast heb je ook een pagina met een recept voor chocoladekoekjes.

Hoe maak je Google duidelijk dat de chocoladekoekjespagina de belangrijkste pagina is? Door die andere pagina’s te laten linken naar de chocoladekoekjes.

Je homepagina is altijd de belangrijkste pagina van je website, dus een link vanuit je homepagina heeft de meeste waarde. Voeg hier dus een link toe naar de pagina die je beter vindbaar wilt maken. Neem de pagina ook mee in je menu. Vergeet daarnaast ook niet te linken vanuit andere relevante pagina’s.

3. Is je website wel vindbaar, maar sta je laag in de zoekresultaten?

Dat kan heel veel verschillende oorzaken hebben. Uit ervaring weet ik inmiddels wel dat het vaak te maken heeft met de kwaliteit van de content. Dat kan variëren van te weinig tekst hebben op een pagina, tot aan de kwaliteit van de teksten. Natuurlijk is het ook belangrijk dat de teksten voor SEO geoptimaliseerd zijn, hiermee zorg je ervoor dat de teksten op je website goed gevonden worden in Google. Deze content SEO tips helpen je alvast op weg.

Tot slot

En dat waren ze, de 6 tips 🚀 waarmee je kan controleren én ervoor kan zorgen dat je website goed gevonden wordt in Google. Kom je er nog steeds niet uit? Laat het mij gerust weten, ik kijk graag met je mee.

Over de auteur

Xandora Kotsi

Xandora Kotsi

Xandora is de mede-eigenaar van SEO Boosters. Naast SEO Boosters werkt zij parttime voor het AD en voor Nu.nl als SEO- en contentspecialist. Haar specialisme? Moeilijke onderwerpen omtoveren tot ijzersterke en goed vindbare teksten.

SEO Boosters maakt gebruik van cookies om jou een optimale ervaring te kunnen geven op deze website. Meer informatie vind je in onze privacy en cookie verklaring.