Content freshness

Waarom je nu aandacht moet besteden aan content freshness

Ooit van ‘content freshness’ gehoord? De naam verklapt het natuurlijk al grotendeels. Het is een tactiek die je kan toepassen als je een website hebt of teksten schrijft voor een website.

Nu we het oude jaar achter ons hebben gelaten en we in 2024 zijn beland, is het een mooi moment om samen te kijken naar wat deze tactiek inhoudt en hoe je dit toepast voor jouw website.

Xandora Kotsi

Auteur: Xandora Kotsi

Publicatie: 8 januari 2024
Leestijd: 8 minuten

Direct scrollen naar:

Wat is content freshness?

Content freshness is een tactiek die je gebruikt bij het updaten van content op je website.

Waarom dit belangrijk is voor jou?

Je bezoekers (en Google trouwens ook) vinden het fijn als websites regelmatig hun content bijwerken met actuele en relevante informatie. Niks vervelender dan iets online opzoeken en verouderde informatie lezen. Google zelf zegt dit erover in hun officiële documentatie:

“We have various “query deserves freshness” systems designed to show fresher content for queries where it would be expected.”

Bron: Google content freshness.

Waarom is content freshness belangrijk?

Ik zeg altijd: het is moeilijker om van 0 naar 100 te gaan dan van 50 naar 100. Naar mijn mening loont het over het algemeen meer om bestaande content te updaten en te optimaliseren, in plaats van weer een nieuwe pagina aan te maken.

Wanneer je consequent je bestaande content bijwerkt en nieuwe relevante artikelen of pagina’s plaatst, gaan bezoekers je website vertrouwen en zullen ze sneller direct terugkeren naar jouw site.

En dat is niet alleen fijn voor de bezoekers.

Als een bezoeker lang op jouw website blijft en doorklikt naar andere pagina’s binnen jouw site, geeft dit een positief signaal af naar zoekmachines zoals Google. Het vertelt de zoekmachine namelijk dat jouw website waardevolle content biedt aan gebruikers.

Voor welke type zoekopdrachten is content freshness belangrijk?

Content freshness is vooral belangrijk voor bepaalde type zoekopdrachten, vooral voor zoekopdrachten waarbij recente informatie gewenst is. Dit zijn een paar voorbeelden:
  1. Nieuws en actuele gebeurtenissen
    Dit spreekt voorzich, maar voor de mediasector is snelheid en versheid van artikelen extra belangrijk. Als je als nieuwswebsite je artikel als eerste update met de nieuwste informatie, wordt je vaak veel prominenter getoond in de nieuws-zoekresultaten.

  2. Technologie
    Als er een branche is waar de ontwikkelingen heel erg rap gaan, is dat de technologiebranche wel. Er worden regelmatig nieuwe games, producten en systemen uitgebracht of geüpdatet.

    Als je zoekt op ‘iPhone kopen’, wil je natuurlijk ook weten wat de nieuwste modellen zijn.

  3. Reissector en evenementen
    Stel je voor, je reist uit een ver land helemaal naar Nederland af. Je hebt jezelf volledig gehuld in oranje kleding, de feeststemming is hoog. Vol spanning stap je de metro uit. Om erachter te komen dat Koningsdag niet meer op 30 april wordt gevierd, maar al jarenlang op 27 april plaatsvindt. Ai, mega pijnlijk.

    Als je content schrijft over de reissector of evenementen, is het extra belangrijk dat deze geüpdatet zijn.

    Je wilt het immers niet op je geweten hebben dat die arme toeristen helemaal voor niks uitgedost op de dam staan 😉

Voor dit type zoekopdrachten is de versheid minder belangrijk

Ik moest even hard nadenken of er ook zoekopdrachten bestaan waarvoor de content freshness minder belangrijk is. Hoewel het er weinig zijn, heb ik er toch een aantal kunnen bedenken.

Updates zijn over het algemeen niet nodig bij:

  • Zoekopdrachten die een algemene vraag beantwoorden, zoals: wat is SEO?
  • Zoekopdrachten voor recepten.
  • Zoekopdrachten die gaan over geschiedenis of dingen die in het verleden zijn gebeurd.

5 tips waarmee je jouw content kan updaten

Ben je er klaar voor om je bestaande content te updaten? Hier zijn een paar tips om het makkelijker te maken:

  1. Voeg nieuwe informatie toe aan je pagina.
  2. Kijk of je onderzoeken kan vinden (indien relevant) om je content te versterken. Tip: Gebruik de gratis Google Scholar tool om makkelijk onderzoeken te vinden.
  3. Voeg afbeeldingen en video’s toe om je tekst visueel te maken.
  4. Bekijk Google Trends voor jouw onderwerp om te kijken wat er nú speelt.
  5. Voeg veelgestelde vragen toe aan je content. Een handige tool hiervoor is Also Asked, met 3 gratis zoekopdrachten per dag.

Tot slot

Content freshness is een handig concept dat je kan toepassen als je consistent aan de slag wilt met het verbeteren van je website. Door de teksten op je website up-to-date te houden, zorg je ervoor dat bezoekers graag én vaak terugkomen naar je website.

Veelgestelde vragen over content freshness

Ik kan geen cijfers plakken aan wat het oplevert om je content te updaten. Mijn advies is altijd: probeer het voor jezelf, kijk wat werkt en wat niet, leer ervan en pas het geleerde weer toe.

Voor het meten van wijzigingen in je teksten content is geen universeel proces. Dit soort wijzigingen zijn ook lastig te meten, want dat kan je eigenlijk alleen goed doen als je alleen de tekst aan zou passen en voor de rest de website helemaal niet aanraakt en ook geen marketing doet.

Maar je kan altijd algemeen kijken in de data of je een stijging ziet. Ik meet het effect van dit soort wijzigingen zelf door een spreadsheet bij te houden waarin ik kort de gemaakte wijzigingen opschrijf, met daarachter de datum. Verder gebruik ik Google Search Console, waarbij ik naar de clicks kijk voor die specifieke pagina. Als die na 1-2 maanden toenemen, dan kan het goed zijn dat het updaten van de content op de pagina heeft bijgedragen aan het stijgen van de clicks.

Mijn advies: het is meestal beter om geen datums in de URL te gebruiken. Het verwijderen van de datum kan de content tijdlozer maken (dit noemen we ook evergreen content). Dit heeft ook als bijkomend voordeel dat je de datums in de URL niet elk nieuw jaar opnieuw hoeft te wijzigen.

Geen tijd hebben is herkenbaar, goede content wilt producten en bestaande content updaten kost tijd. Maar als je echt wilt groeien met je website zal het echt wel nodig zijn. En nee, het volstaat niet om alleen een woordje aan te passen en de datum te veranderen.

Google kijkt verder dan alleen de datum van een artikel. Er is niet een exacte regel die ik je kan meegeven over hoeveel aanpassingen je exact moet maken aan je tekst. Maar mijn advies is: voeg minimaal een tussenkop en een alinea tekst toe.

Stel jezelf deze vragen: Betekent de verandering iets nieuws? Wat is er daadwerkelijk gewijzigd? Voegt het waarde toe aan de bestaande tekst voor de bezoeker? Als je dit uitwerkt, zal je al snel de nodige updates kunnen doorvoeren.

Over de auteur

Meer SEO artikelen:

Bekijk alle artikelen op SEO uitleg.