Zo maak je jouw bedrijf beter zichtbaar op Google Maps
In dit artikel leg ik uit hoe jouw bedrijf beter zichtbaar wordt op Google Maps Γ©n geef ik 5 praktische tips.
SEOboosters.nl / Content / Waarom je nu aandacht moet besteden aan content freshness
Ooit van ‘content freshnessβ gehoord? De naam verklapt het natuurlijk al grotendeels. Het is een tactiek die je kan toepassen als je een website hebt of teksten schrijft voor een website.
Nu we het oude jaar achter ons hebben gelaten en we in 2024 zijn beland, is het een mooi moment om samen te kijken naar wat deze tactiek inhoudt en hoe je dit toepast voor jouw website.
Publicatie: 8 januari 2024
Leestijd: 8 minuten
Content freshness is een tactiek die je gebruikt bij het updaten van content op je website.
Waarom dit belangrijk is voor jou?
Je bezoekers (en Google trouwens ook) vinden het fijn als websites regelmatig hun content bijwerken met actuele en relevante informatie. Niks vervelender dan iets online opzoeken en verouderde informatie lezen. Google zelf zegt dit erover in hun officiΓ«le documentatie:
βWe have various βquery deserves freshnessβ systems designed to show fresher content for queries where it would be expected.β
Bron: Google content freshness.
Ik zeg altijd: het is moeilijker om van 0 naar 100 te gaan dan van 50 naar 100. Naar mijn mening loont het over het algemeen meer om bestaande content te updaten en te optimaliseren, in plaats van weer een nieuwe pagina aan te maken.
Wanneer je consequent je bestaande content bijwerkt en nieuwe relevante artikelen of paginaβs plaatst, gaan bezoekers je website vertrouwen en zullen ze sneller direct terugkeren naar jouw site.
En dat is niet alleen fijn voor de bezoekers.
Als een bezoeker lang op jouw website blijft en doorklikt naar andere paginaβs binnen jouw site, geeft dit een positief signaal af naar zoekmachines zoals Google. Het vertelt de zoekmachine namelijk dat jouw website waardevolle content biedt aan gebruikers.
Als je zoekt op ‘iPhone kopenβ, wil je natuurlijk ook weten wat de nieuwste modellen zijn.
Als je content schrijft over de reissector of evenementen, is het extra belangrijk dat deze geΓΌpdatet zijn.
Je wilt het immers niet op je geweten hebben dat die arme toeristen helemaal voor niks uitgedost op de dam staan π
Ik moest even hard nadenken of er ook zoekopdrachten bestaan waarvoor de content freshness minder belangrijk is. Hoewel het er weinig zijn, heb ik er toch een aantal kunnen bedenken.
Updates zijn over het algemeen niet nodig bij:
Ben je er klaar voor om je bestaande content te updaten? Hier zijn een paar tips om het makkelijker te maken:
Voor het meten van wijzigingen in je teksten content is geen universeel proces. Dit soort wijzigingen zijn ook lastig te meten, want dat kan je eigenlijk alleen goed doen als je alleen de tekst aan zou passen en voor de rest de website helemaal niet aanraakt en ook geen marketing doet.
Maar je kan altijd algemeen kijken in de data of je een stijging ziet. Ik meet het effect van dit soort wijzigingen zelf door een spreadsheet bij te houden waarin ik kort de gemaakte wijzigingen opschrijf, met daarachter de datum. Verder gebruik ik Google Search Console, waarbij ik naar de clicks kijk voor die specifieke pagina. Als die na 1-2 maanden toenemen, dan kan het goed zijn dat het updaten van de content op de pagina heeft bijgedragen aan het stijgen van de clicks.
Geen tijd hebben is herkenbaar, goede content wilt producten en bestaande content updaten kost tijd. Maar als je echt wilt groeien met je website zal het echt wel nodig zijn. En nee, het volstaat niet om alleen een woordje aan te passen en de datum te veranderen.
Google kijkt verder dan alleen de datum van een artikel. Er is niet een exacte regel die ik je kan meegeven over hoeveel aanpassingen je exact moet maken aan je tekst. Maar mijn advies is: voeg minimaal een tussenkop en een alinea tekst toe.
Stel jezelf deze vragen: Betekent de verandering iets nieuws? Wat is er daadwerkelijk gewijzigd? Voegt het waarde toe aan de bestaande tekst voor de bezoeker? Als je dit uitwerkt, zal je al snel de nodige updates kunnen doorvoeren.
Over de auteur
Meer SEO artikelen:
Bekijk alle artikelen op SEO uitleg.
Zo maak je jouw bedrijf beter zichtbaar op Google Maps
In dit artikel leg ik uit hoe jouw bedrijf beter zichtbaar wordt op Google Maps Γ©n geef ik 5 praktische tips.
E-E-A-T? Zo pas je dit toe in jouw teksten
In dit artikel leg ik E-E-A-T makkelijk uit Γ©n vertel ik je met praktijkvoorbeelden hoe je dit in jouw teksten toepast.
Local SEO
π Je begrijpt de basis principes van lokale SEO.
π― Je kunt zelfstandig werken met Google my Business.
We komen langs bij jou op locatie om deze training te geven. Dit kan aan jou en jouw team, van te voren kun je input leveren.
Inhoud van de training
β
Je leert hoe de basis van hoe SEO in 2023 werkt.
β
Ontdek hoe krachtig Google my Business is.
β
Praktisch aan de slag met jouw profiel.
β
Handige tips en checklists waarmee je zelf verder kunt.
β
Ennnn nog vééél meer dat je zult leren.
SEO Schrijven
π Je begrijpt de basis principes van SEO schrijven
π― Je kunt zelfstandig schrijven en content maken
Inhoud van de training
β
Je leert hoe SEO tegenwoordig werkt.
β
Inzichten in nieuwe trends en belangrijke ontwikkeling.
β
Een praktische checklist voor het schrijven van teksten.
β
Optimaliseren teksten op basis van data (Search Console).
β
Nog vééél meer praktische voorbeelden!
SEO Basics
π Je begrijpt de basis principes van SEO.
π― Je kunt zelfstandig werken aan online groei.
We komen langs om deze training te geven. Je kunt vooraf vragen inbrengen zodat we ons optimaal kunnen voorbereiden.
In deze training bespreken we o.a.
β
Hoe SEO er volgens ons uitziet in 2023.
β
Je krijgt inzichten in nieuwe trends en ontwikkelingen.
β
We leren hoe je zelfstandig jouw SEO basics op orde krijgt.
β
Je krijgt voorbeelden uit de praktijk die wel / niet werken.
β
We gaan (indien gewenst) aan de slag met jouw website.
Inschrijven
Wat leuk dat je interesse hebt in onze online cursus! π
Binnenkort gaan we live, schrijf je nu in voor updates:
SEO Boosters maakt gebruik van cookies om jou een optimale ervaring te kunnen geven op deze website. Meer informatie vind je in onze privacy en cookie verklaring.