Waarom je nu aandacht moet besteden aan content freshness
In dit artikel leg ik uit wat content freshness betekent met praktisch toepasbare tips.
SEOboosters.nl / Lokale SEO / Zo maak je jouw bedrijf beter zichtbaar op Google Maps
Als lokale ondernemer ben je logischerwijs veel bezig met alles rondom jouw locatie. Maar ik denk dat ik jou niet hoef te vertellen dat het ook enorm belangrijk is om ook online goed zichtbaar te zijn.
Maar hoe zorg je er nou voor dat jouw bedrijf wordt getoond in Google Maps? Lokale SEO is hier het antwoord op. In dit artikel vertel ik je alles over hoe je de zichtbaarheid van jouw bedrijf in Google Maps vergroot, zodat je boven je concurrenten kan komen te staan.
Publicatie: 17 december 2023
Leestijd: 8 minuten
In de afbeelding hierboven zie je twee soorten zoekresultaten:
Nu komt het leuke gedeelte, want hoe kom je nou tussen alle andere bedrijven in Google Maps? Het antwoord is: een gratis Google bedrijfsprofiel aanmaken.
Misschien denk je nu: niks nieuws, ik snap zelf ook wel dat ik dat bedrijfsprofiel moet aanmaken. Maar wist je ook dat het voor je zichtbaarheid heel erg uitmaakt hoe volledig jouw bedrijfsprofiel is?
Google gebruikt verschillende factoren om te bepalen waar een bedrijf moet verschijnen in lokale zoekresultaten, hoewel de exacte manier waarop Google dit doet niet publiekelijk bekend is.
Volgens Google zelf zijn de drie belangrijkste factoren: afstand, relevantie en prominentie. Deze factoren zorgen ervoor dat zoekers de beste match krijgen voor hun lokale zoekopdracht.
đ Afstand
Hoe dichtbij zijn de zoekresultaten bij de locatie die is opgegeven in de zoekopdracht? Hoe korter de afstand tussen jouw locatie en het bedrijf dat matcht aan de zoekopdracht, hoe waarschijnlijker het is dat deze locatie als eerste wordt getoond.
Goed om te weten: als de zoekopdracht “in de buurt” gebruikt of geen locatie aangeeft, toont Google de meest relevante resultaten op basis van de locatie van de zoeker.
đ¯ Afstand
Hoe goed passen de zoekresultaten bij wat de gebruiker wil vinden? Het hebben van een volledig ingevuld Google bedrijfsprofiel is essentieel als je zichtbaar wilt zijn in Google Maps. Op dit gedeelte heb je zelf invloed, op de andere twee factoren (afstand en prominentie) niet.
đ Prominentie
Hoe dichtbij zijn de zoekresultaten bij de locatie die is opgegeven in de zoekopdracht? Hoe korter de afstand tussen jouw locatie en het bedrijf dat matcht aan de zoekopdracht, hoe waarschijnlijker het is dat deze locatie als eerste wordt getoond.
Hier zijn 5 tips om ervoor te zorgen dat jouw bedrijf beter vindbaar wordt in Google Maps:
Vul niet alleen je bedrijfsnaam in, maar vertel ook wat je doet. Stel, jouw restaurant heet âToujoursâ. Wijzig je bedrijfsnaam dan in âToujours | Frans restaurant Haarlemâ of in âRestaurant Toujours Haarlemâ. De exacte volgorde is niet belangrijk, zolang het maar duidelijk is wat je doet en waar je gevestigd bent.
Plaats goede foto’s van je bedrijf, medewerkers en producten. Selecteer afbeeldingen die potentiÃĢle klanten een idee geven van hoe jouw bedrijf eruit ziet. Google geeft hier een overzicht met tips voor het minimaal aantal Ên soort afbeeldingen voor je Google bedrijfsprofiel.
Regelmatig posten. Over fotoâs gesproken: regelmatig uploaden werkt goed. Niet alleen voor Google, ook je bezoekers hechten er waarde aan als er recente fotoâs in je profiel staan. Volgens Google ontvangen bedrijven die foto’s toevoegen aan hun bedrijfsprofiel 42% meer route-aanvragen op Google Maps en 35% meer doorkliks naar hun website ontvangen dan bedrijven die dat niet doen.
Vul je servicegebied in. Je kan dit breed doen door de plaatsnaam in te vullen, maar je kan daarnaast ook nog wat specifieke stadsdelen toevoegen (denk aan Amsterdam, en dan Amsterdam-Oost, Zeeburg, etc). De kans is dan groter dat je ook in die buurten goed wordt vertoond.
Verzamel Ên reageer op reviews: Reviews zijn een heel erg belangrijk onderdeel van hoe Google de ranking bepaalt voor organische SEO. Reageer op zowel negatieve als positieve reviews!
Waar je dit allemaal regelt? Dat doe je door in te loggen in je Google Bedrijfsprofiel.
Over de auteur
Meer SEO artikelen:
Bekijk alle artikelen op SEO uitleg.
Waarom je nu aandacht moet besteden aan content freshness
In dit artikel leg ik uit wat content freshness betekent met praktisch toepasbare tips.
E-E-A-T? Zo pas je dit toe in jouw teksten
In dit artikel leg ik E-E-A-T makkelijk uit Ên vertel ik je met praktijkvoorbeelden hoe je dit in jouw teksten toepast.
Local SEO
đ Je begrijpt de basis principes van lokale SEO.
đ¯ Je kunt zelfstandig werken met Google my Business.
We komen langs bij jou op locatie om deze training te geven. Dit kan aan jou en jouw team, van te voren kun je input leveren.
Inhoud van de training
â
Je leert hoe de basis van hoe SEO in 2023 werkt.
â
Ontdek hoe krachtig Google my Business is.
â
Praktisch aan de slag met jouw profiel.
â
Handige tips en checklists waarmee je zelf verder kunt.
â
Ennnn nog vÊÊÊl meer dat je zult leren.
SEO Schrijven
đ Je begrijpt de basis principes van SEO schrijven
đ¯ Je kunt zelfstandig schrijven en content maken
Inhoud van de training
â
Je leert hoe SEO tegenwoordig werkt.
â
Inzichten in nieuwe trends en belangrijke ontwikkeling.
â
Een praktische checklist voor het schrijven van teksten.
â
Optimaliseren teksten op basis van data (Search Console).
â
Nog vÊÊÊl meer praktische voorbeelden!
SEO Basics
đ Je begrijpt de basis principes van SEO.
đ¯ Je kunt zelfstandig werken aan online groei.
We komen langs om deze training te geven. Je kunt vooraf vragen inbrengen zodat we ons optimaal kunnen voorbereiden.
In deze training bespreken we o.a.
â
Hoe SEO er volgens ons uitziet in 2023.
â
Je krijgt inzichten in nieuwe trends en ontwikkelingen.
â
We leren hoe je zelfstandig jouw SEO basics op orde krijgt.
â
Je krijgt voorbeelden uit de praktijk die wel / niet werken.
â
We gaan (indien gewenst) aan de slag met jouw website.
Inschrijven
Wat leuk dat je interesse hebt in onze online cursus! đ
Binnenkort gaan we live, schrijf je nu in voor updates:
SEO Boosters maakt gebruik van cookies om jou een optimale ervaring te kunnen geven op deze website. Meer informatie vind je in onze privacy en cookie verklaring.