Google Maps zichtbaarheid verbeteren

Zo maak je jouw bedrijf beter zichtbaar op Google Maps

Als lokale ondernemer ben je logischerwijs veel bezig met alles rondom jouw locatie. Maar ik denk dat ik jou niet hoef te vertellen dat het ook enorm belangrijk is om ook online goed zichtbaar te zijn.

Maar hoe zorg je er nou voor dat jouw bedrijf wordt getoond in Google Maps? Lokale SEO is hier het antwoord op. In dit artikel vertel ik je alles over hoe je de zichtbaarheid van jouw bedrijf in Google Maps vergroot, zodat je boven je concurrenten kan komen te staan.

Xandora Kotsi

Auteur: Xandora Kotsi

Publicatie: 17 december 2023
Leestijd: 8 minuten

Direct scrollen naar:

Wat is lokale SEO?

Lokale SEO is een strategie binnen SEO die bedrijven met een fysieke locatie helpt om gevonden te worden in lokale zoekresultaten.
Maar voordat ik je ga vertellen hoe die strategie eruit ziet, is het eerst goed om te weten hoe je lokale resultaten herkent in Google.

Normale zoekresultaten v.s. lokale zoekresultaten

In de afbeelding hierboven zie je twee soorten zoekresultaten:

  1. Onderaan zie je de ‘normale’ zoekresultaten. Die herken je aan de titel en de blauwe link die je aan kan klikken.
    Bovenin zie je de ‘Map pack’. Dit herken je waarschijnlijk van je Google Maps app, die je gebruikt om te navigeren of locaties in de buurt op te zoeken. Dit gedeelte in de zoekresultaten noemen we lokale zoekresultaten.

  2. Probeer het zelf maar eens uit: als je bijvoorbeeld zoekt op ‘Restaurant Haarlem’, dan zie je de lokale resultaten vrijwel bovenaan. Deze lokale zoekresultaten worden steeds vaker getoond in Google, met name als er een plaatsnaam in de zoekopdracht staat.

Het geheim achter een goede bedrijfszichtbaarheid op Google Maps

Nu komt het leuke gedeelte, want hoe kom je nou tussen alle andere bedrijven in Google Maps? Het antwoord is: een gratis Google bedrijfsprofiel aanmaken.

Misschien denk je nu: niks nieuws, ik snap zelf ook wel dat ik dat bedrijfsprofiel moet aanmaken. Maar wist je ook dat het voor je zichtbaarheid heel erg uitmaakt hoe volledig jouw bedrijfsprofiel is?

Hieronder lees je welke factoren invloed hebben op welke plek je in Google Maps wordt getoond. Ik vertel je ook waar je zelf invloed op hebt en hoe je dit toepast.

Hoe bepaalt Google de lokale ranking?

Google gebruikt verschillende factoren om te bepalen waar een bedrijf moet verschijnen in lokale zoekresultaten, hoewel de exacte manier waarop Google dit doet niet publiekelijk bekend is.

Volgens Google zelf zijn de drie belangrijkste factoren: afstand, relevantie en prominentie. Deze factoren zorgen ervoor dat zoekers de beste match krijgen voor hun lokale zoekopdracht.

🌍 Afstand
Hoe dichtbij zijn de zoekresultaten bij de locatie die is opgegeven in de zoekopdracht? Hoe korter de afstand tussen jouw locatie en het bedrijf dat matcht aan de zoekopdracht, hoe waarschijnlijker het is dat deze locatie als eerste wordt getoond.

Goed om te weten: als de zoekopdracht “in de buurt” gebruikt of geen locatie aangeeft, toont Google de meest relevante resultaten op basis van de locatie van de zoeker.

🎯 Afstand
Hoe goed passen de zoekresultaten bij wat de gebruiker wil vinden? Het hebben van een volledig ingevuld Google bedrijfsprofiel is essentieel als je zichtbaar wilt zijn in Google Maps. Op dit gedeelte heb je zelf invloed, op de andere twee factoren (afstand en prominentie) niet.

🌟 Prominentie
Hoe dichtbij zijn de zoekresultaten bij de locatie die is opgegeven in de zoekopdracht? Hoe korter de afstand tussen jouw locatie en het bedrijf dat matcht aan de zoekopdracht, hoe waarschijnlijker het is dat deze locatie als eerste wordt getoond.

Zo wordt jouw bedrijf beter zichtbaar in Google Maps

Hier zijn 5 tips om ervoor te zorgen dat jouw bedrijf beter vindbaar wordt in Google Maps:

1. Bedrijfsnaam optimaliseren

Vul niet alleen je bedrijfsnaam in, maar vertel ook wat je doet. Stel, jouw restaurant heet ‘Toujours’. Wijzig je bedrijfsnaam dan in ‘Toujours | Frans restaurant Haarlem’ of in ‘Restaurant Toujours Haarlem’. De exacte volgorde is niet belangrijk, zolang het maar duidelijk is wat je doet en waar je gevestigd bent.

2. Foto’s uploaden

Plaats goede foto’s van je bedrijf, medewerkers en producten. Selecteer afbeeldingen die potentiële klanten een idee geven van hoe jouw bedrijf eruit ziet. Google geeft hier een overzicht met tips voor het minimaal aantal én soort afbeeldingen voor je Google bedrijfsprofiel.

3. Regelmatig posten

Regelmatig posten. Over foto’s gesproken: regelmatig uploaden werkt goed. Niet alleen voor Google, ook je bezoekers hechten er waarde aan als er recente foto’s in je profiel staan. Volgens Google ontvangen bedrijven die foto’s toevoegen aan hun bedrijfsprofiel 42% meer route-aanvragen op Google Maps en 35% meer doorkliks naar hun website ontvangen dan bedrijven die dat niet doen.

4. Servicegebied invullen

Vul je servicegebied in. Je kan dit breed doen door de plaatsnaam in te vullen, maar je kan daarnaast ook nog wat specifieke stadsdelen toevoegen (denk aan Amsterdam, en dan Amsterdam-Oost, Zeeburg, etc). De kans is dan groter dat je ook in die buurten goed wordt vertoond.

5. Reviews verzamelen ⭐

Verzamel én reageer op reviews: Reviews zijn een heel erg belangrijk onderdeel van hoe Google de ranking bepaalt voor organische SEO. Reageer op zowel negatieve als positieve reviews!

Waar je dit allemaal regelt? Dat doe je door in te loggen in je Google Bedrijfsprofiel.

Tot slot

Een Google bedrijfsprofiel is een krachtige gratis tool voor iedereen die een lokaal bedrijf heeft. Het stelt bedrijven in staat om op te vallen in lokale zoekresultaten, reviews te beheren en waardevolle inzichten te krijgen. Door je Google bedrijfsprofiel te optimaliseren en actueel te houden, maak je jouw bedrijf beter vindbaar en kan je zo meer bezoekers ontvangen op jouw locatie.

Over de auteur

Meer SEO artikelen:

Bekijk alle artikelen op SEO uitleg.

SEO uitleg voor beginners
Algemeen
Xandora Kotsi

SEO voor beginners

Als beginner in SEO weet je vaak niet precies wat SEO is en snap je de vaktermen nog niet. Geen zorgen, wij leggen je alles makkelijk uit!

Lees verder >>