5 SEO content tips

Dit zijn mijn 5 beste SEO-content tips

Ben je iemand die teksten schrijft voor je eigen website of voor een ander bedrijf? Dan is dit artikel iets voor jou.

In dit artikel geef ik je mijn beste 5 SEO-content tips, vertel ik je waarom deze belangrijk zijn en hoe je ze toepast. 

Xandora Kotsi

Auteur: Xandora Kotsi

Publicatie: 14-7-2022
Leestijd: 5 minuten

Direct scrollen naar:

Tip 1: Leer je klanten kennen

Voordat je uberhaupt begint met het schrijven van content, moet je eerst weten waar je klanten tegenaan lopen. Wat zijn hun problemen? Hun angsten? En daarna: wat zijn oplossingen voor die problemen? En hoe komen ze uit bij jouw bedrijf? 

Begin eerst met zelf brainstormen, pak klantenservice data erbij als je die hebt, zoek online naar fora en reviews. Dit is het startpunt. De volgende stap is aanvullen met data uit een zoekwoordenonderzoek.

Zoekwoordenonderzoek

Pas daarna is het goed om een zoekwoordenonderzoek uit te laten voeren.

Een zoekwoordenonderzoek is een modern marktonderzoek. Wil je dit zelf uitvoeren, dan heb je een betaalde SEO-tool zoals Ahrefs of Semrush nodig.

Het doel van een zoekwoordenonderzoek:

  • Doelgroep leren kennen
    Door een zoekwoordenonderzoek uit te laten voeren, weet je precies waar jouw doelgroep naar zoekt. 
  • Concurrentie in kaart brengen
    De data geeft inzicht in hoe hoog de concurrentie ongeveer is op bepaalde zoektermen. Je krijgt een realistisch beeld: het onderzoek wijst uit op welke zoekwoorden en onderwerpen binnen jouw branche je makkelijk én minder makkelijk kunt scoren. 
📝 Laat een zoekwoordenonderzoek uitvoeren door een expert. Vraag ook altijd een voorbeeld aan. Een goed zoekwoordenonderzoek is niet alleen een lijst met zoekwoorden, maar een uitgebreid document met categorieeën en bijbehorende data. 
 
Zelf een zoekwoordenonderzoek uitvoeren? Installeer Google Search Console om een beeld te krijgen van waar je klanten via Google naar zoeken en via welke zoekwoorden ze op jouw site terecht komen.

2. Creëer een contentstrategie

Elke website die als doel heeft om meerdere pagina’s te schrijven en/of te bloggen over bepaalde onderwerpen, heeft een goede contentstrategie nodig.

  1. Begin met een lijst te maken met alle woorden waar je op gevonden wilt worden.
  2. Vervolgens ga je deze zoekwoorden opdelen in 3 fases. Online zijn er heel veel variaties te vinden op dit model, met soms 4 tot 6 verschillende fases. Ik houd de fases liever simpel en overzichtelijk. In elk zoekwoorden onderzoek dat wij maken voor klanten, delen we de zoekwoorden op in de volgende fases:
Zoekwoord fases seo
  1. Awareness (informatie)
    In de awareness fase van het aankoopproces gaat de bezoeker opzoek naar informatie. De bezoeker heeft een probleem en is zich hier bewust van, maar weet het nog niet (exact) te benoemen.

    Voorbeeld
    : je hebt gisteren opgemerkt dat je de laatste tijd droge handen hebt, en je wilt weten wat de oorzaak is en of je hier wat aan kunt doen. In deze fase zoek je naar ‘droge handen’ of ‘wat kun je doen tegen een droge huid’.
  2. Consideration (navigatie)
    De bezoeker weet in de consideration fase wat de oorzaak is van het probleem en weet wat de eventuele oplossingen zijn. Hij/zij gaat nu de opties inventariseren en wilt weten welk bedrijf het beste is.

    Voorbeeld
    : je zoekt nu naar ‘handcrème droge handen’ of ‘goede handcrème voor extreem droge handen’.
  3. Decision (transactie)
    Als de bezoeker in de decision fase is aangekomen, is hij/zij goed geïnformeerd en klaar om een product of dienst te kopen.

    Voorbeeld
    : je typt nu een specifiek merk in (bijvoorbeeld: ‘Etos handcrème’) of je zoekt naar actiegerichte zoekwoorden (zoals ‘handcrème kopen’ of ‘manicure Amsterdam’).

📝 Begin altijd met pagina’s aanmaken in jouw website voor de decision fase.

De intentie van deze pagina’s is erg duidelijk en gericht op het snel kopen van jouw product/dienst. 

Je hebt deze pagina’s hoe dan ook nodig op je website, zelfs als je SEO buiten beschouwing laat.

Maar, wees je er wel van bewust dat óók de moeilijkste pagina’s zijn om met SEO op te scoren. Jouw concurrentie weet immers ook heel goed welke zoekwoorden geld opleveren. 

Begin je toch liever met content schrijven voor de awareness-fase, weet dat het dan moeilijker en tijdrovender is om bezoekers te overtuigen van een oplossing waar hij/zij misschien helemaal niet naar opzoek zijn.

3. Focus op longtail zoekwoorden

Longtail zoekwoorden zijn zoekwoorden die bestaan uit meer dan 4 woorden. Het is belangrijk om te weten wat de longtail zoekwoorden zijn voor jouw branche, omdat:

  • De conversie op deze longtail zoekwoorden vaak véél hoger is;
  • De concurrentie véél lager is, puur omdat er véél minder op wordt gezocht;
  • De zoekintentie bij een longtail vaak véél duidelijker is dan bij een short tail zoekwoord (meer uitleg hierover in het volgende kopje).

Hier volgt een afbeelding over de verdeling van volume en concurrentie bij longtail zoekwoorden:

longtail zoekwoorden seo

Als we kijken naar het zoekwoord “schoenen”, dan zien we in onze SEO tool dat er gemiddeld 54.000 keer per maand naar wordt gezocht en hier enorm veel concurrentie op zit.

Gaan we inzoomen op de kleur, dan zie je het keyword “zwarte schoenen” met een maandelijks volume van 1.400 en een gemiddelde concurrentie. Zoomen we nog een keer in, dan komen we op een longtail zoekwoord uit.

In dit voorbeeld is het longtail zoekwoord “zwarte schoenen met sleehak”. Hierop wordt gemiddeld maar 80 keer per maand gezocht, echter is de concurrentie erg laag.

📝 Een gratis manier om snel relevante longtails te vinden, is Google Search Console.

Geavanceerde tip: gebruik het ‘Custom (regex) filter en kopieer onderstaande code: 

 ([^” “]*\s){4,}?

Hiermee filter je alle zoekwoorden die bestaan uit vier of meer woorden.

4. Check of je bestaande content past bij de zoekintentie

Hierboven heb ik het al gehad over zoekintentie; bij longtail zoekwoorden is deze duidelijker dan bij shorttail. Maar hoe zit het nou met de zoekintentie?

Laten we teruggaan naar het voorbeeld over schoenen. Stel: iemand zoekt in Google op ‘schoenen’. Alle grote mode webhops staan te trappelen om deze bezoeker binnen te halen, en willen daarom zo hoog mogelijk scoren in Google. 

Maar wat weten we nou echt van deze persoon? Is hij/zij opzoek naar dames, heren of kinderschoenen? Welk soort schoenen vindt hij/zij mooi en heeft diegene al een kleur in gedachten?

De zoekintentie is in dit geval niet duidelijk; zulke bezoekers zullen alleen websites aanklikken met een enorm aanbod aan schoenen (omdat ze nog aan het oriënteren zijn en de opties willen zien), of ze zullen teruggaan naar Google en een nieuwe en specifiekere opdracht in gaan voeren.

📝 Controleer voor al je belangrijke pagina’s of ze antwoord geven op een specifieke vraag en daarmee voldoen aan de zoekintentie. Houd 

5. Houd je content up-to-date met content freshness

Iets dat regelmatig wordt vergeten; het optimaliseren van oude of bestaande content. Vaak wordt de focus gelegd op het schrijven van nieuwe pagina’s. Dat is zonde, want daar liggen enorm veel kansen.

3 redenen waarom je oude content moet optimaliseren:

  1. Het kan in sommige gevallen (bijvoorbeeld als de concurrentie wat hoger ligt) tot wel 3-6 maanden duren totdat je in de top 3 komt te staan van de zoekresultaten in Google met een nieuwe pagina.

    En onthoud: het is moeilijker en tijdrovender om vanaf 0 naar 100 te gaan, dan van 70 naar 100 te gaan.

  2. Google kan zien wanneer de content voor het laatst geüpdatet is.

    Voor sommige zoekwoorden (uiteraard niet bij alle zoekwoorden) is actualiteit extra belangrijk voor de bezoeker, waardoor bezoekers eerder zullen kiezen voor een recent geüpdatete website. 

  3. Als je bezoeker stuit op verouderde informatie, verliest deze het vertrouwen in jou en je website waardoor de kans groot is dat diegene jouw website weer verlaat.

📝 Zoek uit (d.m.v. Google Analytics, Google Search Console en eventueel een SEO-tool) welke pagina’s het beste presteren. Begin met het updaten van de oude content op die pagina’s door deze aan te vullen met nieuwe content en eventueel door verouderde data aan te passen.

Hoe je dat precies doet, lees je in ons blog over content freshness.

Tot slot

Eigenlijk is het in theorie niet heel erg moelijk om de content van je website te optimaliseren voor SEO;  je moet alleen wel weten waar je alle informatie vandaan moet halen en hoe je die data vervolgens omzet naar concrete actiepunten.

Vind je het allemaal wat overweldigend? Neem dan vrijblijvend contact met ons op om even te sparren. Mocht je liever het gehele content optimalisatieproces uit willen besteden, dan kan dat natuurlijk ook.

Over de auteur

Meer SEO artikelen:

Bekijk alle artikelen op SEO uitleg.

EEAT in teksten
Content