SEO voor beginners
Als beginner in SEO weet je vaak niet precies wat SEO is en snap je de vaktermen nog niet. Geen zorgen, wij leggen je alles makkelijk uit!
SEOboosters.nl / Content / 5 praktische content tips
Als je een website hebt, wil je natuurlijk zo veel mogelijk bezoekers krijgen. Één van de tactieken die je kunt gebruiken om meer verkeer (en dus: meer klanten) naar je website te trekken, is SEO.
Nu ben je hier waarschijnlijk terecht gekomen door hier specifiek op te zoeken, dus ik ga er vanuit dat je al weet wat SEO is. Heb je toch een opfrisser nodig, of wil je meer weten? Neem dan een kijkje op SEO voor beginners.
In deze uitgebreide content SEO guide geef ik je 5 concrete optimalisatie tips, waarmee je direct aan de slag kan.
Als we kijken naar het zoekwoord “schoenen”, dan zien we in onze SEO tool dat er gemiddeld 54.000 keer per maand naar wordt gezocht en hier enorm veel concurrentie op zit.
Gaan we inzoomen op de kleur, dan zie je het keyword “zwarte schoenen” met een maandelijks volume van 1.400 en een gemiddelde concurrentie. Zoomen we nog een keer in, dan komen we op een longtail zoekwoord uit.
In dit voorbeeld is het longtail zoekwoord “zwarte schoenen met sleehak”. Hierop wordt gemiddeld maar 80 keer per maand gezocht, echter is de concurrentie erg laag.
Booster tip: als je dergelijke longtails hebt gespot, maak dan een aparte landingspagina aan waarmee je de bezoeker precies biedt wat hij/zij zoekt.
Hierboven heb ik het al gehad over zoekintentie; bij longtail zoekwoorden is deze duidelijker dan bij shorttail. Maar hoe zit het nou met de zoekintentie?
Laten we teruggaan naar het voorbeeld over schoenen. Stel: iemand zoekt in Google op ‘schoenen’. Alle grote mode webhops staan te trappelen om deze bezoeker binnen te halen, en willen daarom zo hoog mogelijk scoren in Google. Maar wat weten we nou echt van deze persoon? Is hij/zij opzoek naar dames, heren of kinderschoenen? Welk soort schoenen vindt hij/zij mooi en heeft diegene al een kleur in gedachten?
De zoekintentie is in dit geval niet duidelijk; zulke bezoekers zullen alleen websites aanklikken met een enorm aanbod aan schoenen (omdat ze nog aan het oriënteren zijn en de opties willen zien), of ze zullen teruggaan naar Google en een nieuwe en specifiekere opdracht in gaan voeren.
En dan wordt het interessant! Want: hoe beter de bezoeker omschrijft waar hij of zij naar opzoek is, hoe groter de kans is dat deze persoon op jouw website terecht komt. Maar… hiervoor moet je dus wel eerst weten op welke zoekwoorden gezocht wordt en moet je vervolgens ook nog een bijpassende landingspagina hebben die overtuigt om te converteren.
Booster tip: begin altijd met pagina’s aanmaken in jouw website voor de decision fase. Het volume is vaak lager, maar de intentie is erg duidelijk en gericht op het snel kopen van jouw product/dienst. Maar, wees je er wel van bewust dat óók de moeilijkste pagina’s zijn om op te scoren. Jouw concurrentie weet immers ook heel goed welke zoekwoorden geld opleveren. Begin je toch liever met content schrijven voor de awareness-fase, weet dat het dan moeilijker en tijdrovender is om bezoekers te overtuigen van een oplossing waar hij/zij misschien helemaal niet naar opzoek zijn.
Iets dat regelmatig wordt vergeten; het optimaliseren van oude of bestaande content. Vaak wordt de focus gelegd op het schrijven van nieuwe pagina’s. Dat is zonde, want daar liggen enorm veel kansen.
3 redenen waarom je oude content moet optimaliseren:
Booster tip: zoek uit (d.m.v. Google Analytics, Google Search Console en eventueel een SEO-tool) welke pagina’s het beste presteren. Begin met het updaten van de oude content op die pagina’s door deze aan te vullen met nieuwe content en eventueel door verouderde data aan te passen. Ook hierin geldt; je haalt meer uit het optimaliseren van een goede pagina, dan veel tijd steken in een pagina die weinig oplevert.
Tot slot
Over de auteur
Meer SEO artikelen:
Als beginner in SEO weet je vaak niet precies wat SEO is en snap je de vaktermen nog niet. Geen zorgen, wij leggen je alles makkelijk uit!
Is jouw website niet vindbaar in Google? Terwijl je hier wel veel tijd en moeite in hebt gestoken… Dan heb ik 6 tips voor jou!
Wil je weten hoe je de content voor jouw website optimaliseert voor SEO, zodat deze beter gevonden wordt? Ik geef je 5 uitgebreide tips!
Local SEO
🏆 Je begrijpt de basis principes van lokale SEO.
🎯 Je kunt zelfstandig werken met Google my Business.
We komen langs bij jou op locatie om deze training te geven. Dit kan aan jou en jouw team, van te voren kun je input leveren.
Inhoud van de training
✅ Je leert hoe de basis van hoe SEO in 2023 werkt.
✅ Ontdek hoe krachtig Google my Business is.
✅ Praktisch aan de slag met jouw profiel.
✅ Handige tips en checklists waarmee je zelf verder kunt.
✅ Ennnn nog vééél meer dat je zult leren.
SEO Schrijven
🏆 Je begrijpt de basis principes van SEO schrijven
🎯 Je kunt zelfstandig schrijven en content maken
Inhoud van de training
✅ Je leert hoe SEO tegenwoordig werkt.
✅ Inzichten in nieuwe trends en belangrijke ontwikkeling.
✅ Een praktische checklist voor het schrijven van teksten.
✅ Optimaliseren teksten op basis van data (Search Console).
✅ Nog vééél meer praktische voorbeelden!
SEO Basics
🏆 Je begrijpt de basis principes van SEO.
🎯 Je kunt zelfstandig werken aan online groei.
We komen langs om deze training te geven. Je kunt vooraf vragen inbrengen zodat we ons optimaal kunnen voorbereiden.
In deze training bespreken we o.a.
✅ Hoe SEO er volgens ons uitziet in 2023.
✅ Je krijgt inzichten in nieuwe trends en ontwikkelingen.
✅ We leren hoe je zelfstandig jouw SEO basics op orde krijgt.
✅ Je krijgt voorbeelden uit de praktijk die wel / niet werken.
✅ We gaan (indien gewenst) aan de slag met jouw website.
Inschrijven
Wat leuk dat je interesse hebt in onze online cursus! 🎉
Binnenkort gaan we live, schrijf je nu in voor updates:
SEO Boosters maakt gebruik van cookies om jou een optimale ervaring te kunnen geven op deze website. Meer informatie vind je in onze privacy en cookie verklaring.