Website niet vindbaar in Google

Website niet vindbaar in Google?

Yes, je website waar je hard en lang aan hebt gewerkt staat eindelijk live! En dan…

…is het stil. En dan baal je toch wel, het voelt alsof je al je harde werk voor niks hebt gedaan. Goed gevonden worden in Google klinkt vaak ingewikkeld, maar in praktijk valt het eigenlijk wel mee. Als je tenminste weet wat je moet doen!

Met het stappenplan op deze pagina ga ik je hiermee helpen, zodat je alsnog binnen no-time gevonden wordt in Google door jouw toekomstige klanten.

Xandora Kotsi

Auteur: Xandora Kotsi

Publicatie: 2-8-2022
Leestijd: 5 minuten

Direct scrollen naar:

Vindbaarheid website in Google

3 stappen om te controleren of je website / pagina vindbaar is in Google:

1. Controleer je website-instellingen 

Je zou denken dat alle websites standaard altijd gevonden worden, maar toch is dat niet zo. Er zit altijd een optie in het cms (bijvoorbeeld WordPress) waar je kunt aangeven of jouw website zichtbaar mag zijn voor zoekmachines. Dit noemen we ‘no-index‘. Controleer dus altijd eerst of die instellingen goed staan. 

– WordPress: ga naar Instellingen > Lezen. Klik dan op ‘Zoekmachine zichtbaarheid’. Als deze optie aangevinkt is, betekent dit dat Google het advies heeft gekregen om jouw website niet te tonen in de zoekmachines. Dit kan verklaren waarom jouw website niet vindbaar is in Google.
– Heb je een ander cms? Google dan op ‘No index uitschakelen + naam van jouw cms

Klik op de afbeelding om deze groter te maken.

search console URL correct geïndexeerd
Een groen vinkje betekent dat je pagina correct geïndexeerd is door Google.
search console URL nog niet geïndexeerd
Zo ziet Search Console eruit als je pagina (nog) niet geïndexeerd is.

2. Zoek je eigen website op in Google


Nog een eenvoudige manier om te checken of je website vindbaar is, is door zelf je site op te zoeken in Google. Dit doe je door het volgende in te typen in Google: “site:voorbeeldsite.nl” Zie je nu in de zoekresultaten jouw website verschijnen? Dan betekent dit dat jouw website vindbaar is voor Google. Zie je helemaal geen resultaten? Dan is je website (nog) niet vindbaar.

3. Geef het even de tijd


Wees niet te snel met het controleren van je online vindbaarheid. Google moet per dag miljoenen nieuwe websites over de hele wereld een plek geven. Het kan soms wel tot een maand duren voordat jouw website zichtbaar is. Je website sneller zichtbaar maken kan door stap 4 te volgen. (wat is stap 4?)

Website vindbaar maken in Google

Zo zorg je er in 3 stappen voor dat Google jouw website kan vinden:

1. Gebruik Google Search Console

Deze tip is voor geavanceerde gebruikers. Google Search Console is een gratis tool waarmee je eenvoudig kunt zien hoe jouw website ervoor staat in Google. Via deze link kan je jouw website aanmelden in Search Console. 

In Search Console kan je per pagina (helaas kan dit niet voor meerdere pagina’s tegelijkertijd) controleren wat de status is. Klik op ‘Url-inspectie’ en vul de url in van de pagina die je wilt controleren.

Zie je de eerste afbeelding? Dan gaat het goed, deze pagina is vindbaar in Google. Zie je de tweede afbeelding, waarbij je een grijs info-blokje ziet, dan is je pagina niet zichtbaar. Om deze wel zichtbaar te maken, klik je op ‘Live url testen’. Na een minuut of twee kan je vervolgens klikken op ‘Indexering aanvragen’. Hiermee zet je de pagina als het ware op de to do lijst van Google. Na een paar dagen zal de pagina terugzien in de zoekresultaten.

2. Maak interne links aan

Zorg ervoor dat alle pagina’s een minimaal 1 link bevatten naar andere relevante pagina’s op je website. Dat is belangrijk omdat het een van de aanwijzingen is waar Google op let bij het bepalen van welke pagina’s het belangrijkste zijn op je website. 

Als je nieuwe pagina op geen enkele andere pagina op je website wordt vermeldt, dan is er een kans dat Google denkt dat deze pagina minder belangrijk is.

Hoe zit dit precies? Stel, je verkoopt koekjes op je website. Je meest verkochte product is chocoladekoekjes. Hier heb je een pagina voor gemaakt, waar je de koekjes meteen kunt kopen. Natuurlijk heb je ook een mooie homepage, waar je vertelt wie je bent en wat je verkoopt. Daarnaast heb je ook een pagina met een recept voor chocoladekoekjes.

Hoe maak je Google duidelijk dat de chocoladekoekjespagina de belangrijkste pagina is? Door die andere pagina’s te laten linken naar de verkooppagina van de chocoladekoekjes.

Waar begin je? Je homepagina is altijd de belangrijkste pagina van je website, dus een link vanuit je homepagina heeft de meeste waarde. Voeg hier dus een link toe naar de pagina die je beter vindbaar wilt maken. Neem de pagina ook mee in je menu. Vergeet daarnaast ook niet te linken vanuit andere relevante pagina’s.

3. Is je website wel vindbaar, maar sta je laag in de zoekresultaten?

Dat kan heel veel verschillende oorzaken hebben. Uit ervaring weet ik inmiddels wel dat het vaak te maken heeft met de hoeveelheid of kwaliteit van de teksten op een website.

Dat kan variëren van te weinig tekst hebben op een pagina, tot aan de kwaliteit van de teksten.

Hoe je precies de content van je website optimaliseert? Dat leg ik je hier uit: SEO/content tips. verkoop

Tot slot

En dat waren ze, de 6 stappen waarmee je kan controleren of je website vindbaar is in Google én hoe je dit oplost als je website niet vindbaar is. Kom je er nog steeds niet uit? Laat het mij gerust weten, ik kijk graag met je mee.

Over de auteur