EEAT in teksten

E-E-A-T? Zo pas je dit toe in jouw teksten

In de wereld van online marketing zijn zoekmachines de poortwachters van informatie. Het is al jaren een behoorlijke opgave voor Google om goede kwaliteit websites te onderscheiden van slechte kwaliteit websites. Met de komst van AI is dit er niet makkelijker op geworden, sterker nog: het internet wordt momenteel overspoeld met kwalitatief slechte, automatisch gegenereerde content. In een poging om dit te kunnen onderscheiden van kwalitatieve content, heeft Google richtlijnen bedacht: E-E-A-T.

In dit artikel leg ik E-E-A-T makkelijk uit én vertel ik je met praktijkvoorbeelden hoe je dit in jouw teksten toepast. 

Xandora Kotsi

Auteur: Xandora Kotsi

Publicatie: 16 december 2023
Leestijd: 8 minuten

Direct scrollen naar:

E-E-A-T makkelijk uitgelegd

E-E-A-T kan je zien als het bouwen van een huis. Het huis is jouw website, en de E-E-A-T richtlijnen zijn de bouwstenen. Denk aan E-E-A-T als de fundering (Ervaring), de muren (Expertise), het dak (Autoriteit) en de afwerking (Trust, oftewel betrouwbaarheid) van je digitale huis. 

Wat is E-E-A-T dan precies?

E-E-A-T zijn richtlijnen die Google helpen bepalen in welke mate content nuttig is én een hoog niveau van kennis en betrouwbaarheid laat zien.

E-E-A-T door de jaren heen

De richtlijnen bestaan al bijna 10 jaar, maar in de loop der jaren hebben ze hier nog dingen aan toegevoegd. In 2014 introduceerde Google E-A-T in hun Search Quality Rater Guidelines. In 2022 werd de E van Ervaring toegevoegd, waardoor E-E-A-T ontstond.

Waarom zou je iets met E-E-A-T moeten doen?

Ik ben van mening dat iedere website iets met E-E-A-T zou moeten doen. En in eerste plaats doe je dat voor je bezoeker, je doet het niet alleen omdat Google dat wilt. 

Dit zijn een paar redenen waarom je bezoeker gelukkig wordt van goed toegepaste E-E-A-T:

⭐ Informatie wordt sneller als betrouwbaar gezien als deze afkomstig is van een persoon die je bezoeker vertrouwt.

⭐ In sommige gevallen wil je bezoeker ervaringen lezen van echte mensen, in plaats van een review die afkomstig is van een website met een commercieel belang.

⭐ Je bezoeker zal eerder iets kopen van een webshop die er betrouwbaar uit ziet.

En laten we wel wezen: als jouw bezoeker happy is, ben jij dat ook.

Het ultieme doel

In mijn ogen is het uiteindelijke doel van E-E-A-T om bezoekers te laten zien dat jouw merk kwaliteit, betrouwbaarheid en autoriteit uitstraalt.

Doe je het goed? Dan bouw je een trouw en loyaal publiek op, en zal jouw website worden gezien als een expert in jouw branche.

De bouwstenen van E-E-A-T:

Laten we nu de diepte in gaan! We gaan ons E-E-A-T huis bouwen. Hoe zien de bouwstenen van E-E-A-T eruit en wat betekenen ze?

Trust (Betrouwbaarheid)
We starten met het bouwen van ons E-E-A-T-huis, en Trust (de betrouwbaarheid) is hierbij het fundament.

Dit fundament ondersteunt de hele structuur, net zoals vertrouwen de basis is van je content.

Een sterk fundament van betrouwbaarheid zorgt ervoor dat alles wat je bouwt stabiel en solide blijft. Het is de onderliggende kracht die ervoor zorgt dat je content wordt gezien als geloofwaardig en betrouwbaar.

Expertise
Voor het bouwen van je huis kies je niet zomaar iemand; je zoekt een gekwalificeerde expert.

Dit principe geldt ook voor de content op je website; in de ideale situatie zijn jouw teksten geschreven of gecontroleerd door een expert in jouw vakgebied.

Net zoals de expertise bij het bouwen van een huis essentieel is voor de constructie van een stevig en betrouwbaar huis, is de expertise van de auteur cruciaal voor het bouwen van een sterke en geloofwaardige online aanwezigheid.

Autoriteit
Autoriteit staat voor de muren van je huis. In je huis heb je allemaal verschillende muren, en ze moeten stuk voor stuk gemaakt zijn van betrouwbare materialen. Zo werkt dat ook met autoriteit van je content; je bouwt op je website verschillende betrouwbare stukken content, die uitstralen dat jij een betrouwbare bron van informatie bent in jouw vakgebied.

Ervaring
Ervaring is de inrichting van je huis. Dit is het moment dat de bouw van je huis af is, en je nu het huis mag gaan inrichten naar je eigen smaak. Je eigen inrichting maakt dat een huis warm en knus aanvoelt. Dit werkt ook zo voor je teksten. Wanneer je teksten geschreven zijn vanuit ervaring, kunnen je teksten toegankelijker en aantrekkelijker worden voor je bezoekers. 

Zo pas je E-E-A-T toe in je teksten

Ervaring

🤔 Wat betekent het?
Laat je ervaring zien in het onderwerp. Ook al ben je een beginner, vertel transparant over je eigen persoonlijke ervaringen. Dit is niet alleen nuttig voor je website; je kan dit nog verder inzetten door hier bijvoorbeeld een filmpje over op te nemen en deze te delen op je social media.

📝 Zo pas je het toe
“Ik probeerde 3 maanden zuiniger te leven. Dit is wat ik heb geleerd…”

👀 Goed voorbeeld
https://www.eatingwell.com/article/290678/i-tried-the-ketogenic-diet-for-30-days-and-heres-what-happened/

Expertise

🤔Wat betekent het?
Om expertise te verwerken heb je (je raad het al) een expert nodig. Hierbij is het belangrijk dat je de expert benoemt, maar ook dat je een auteurspagina aanmaakt voor de expert.

📝 Zo pas je het toe
“Onze uitgebreide gids over [onderwerp] is geschreven door [naam auteur] (de naam van de auteur linkt naar /over-ons/naam-auteur/), onze expert op het gebied van [vul in].”

👀Goed voorbeeld
https://www.latimes.com/california/story/2023-12-12/experts-advise-on-dealing-with-challenging-preschool-behavior

Autoriteit

🤔Wat betekent het?
Autoriteit krijg je door je helemaal toe te leggen op een bepaald onderwerp en daar meerdere pagina’s/artikelen over te schrijven.

📝 Zo pas je het toe
Hier vind je al onze artikelen over [onderwerp].

👀 Goed voorbeeld
https://www.parool.nl/dossier/de-woningcrisis-in-amsterdam

Trust (betrouwbaarheid)

🤔Wat betekent het?
Ik maak van Trust ook wel eens: Transparantie. Wees transparant over hoe je schrijft (al helemaal als je AI gebruikt), wie je content schrijft, en hoe je processen eruit zien. In de media-branche is het al heel normaal, in andere branches zie ik dit veel minder.

📝 Zo pas je het toe
“We updaten onze artikelen regelmatig om ervoor te zorgen dat je de meest actuele en nauwkeurige informatie krijgt.”

👀 Goed voorbeeld
https://www.nerdwallet.com/l/editorial-guidelines

Tot slot

Onthoud dat in de steeds veranderende wereld van SEO, E-E-A-T geen eenmalige taak is, maar iets waar je constant aan moet blijven werken. Je zal moeten blijven verbeteren. Door in ieder geval deze E-E-A-T tips voor je teksten te integreren, maak je een mooie start om een merk te worden dat de tand des tijds zal doorstaan.

Over de auteur

Meer SEO artikelen:

Bekijk alle artikelen op SEO uitleg.

SEO uitleg voor beginners
Algemeen
Xandora Kotsi

SEO voor beginners

Als beginner in SEO weet je vaak niet precies wat SEO is en snap je de vaktermen nog niet. Geen zorgen, wij leggen je alles makkelijk uit!

Lees verder >>