SEO voor

Veel ondernemers weten niet wat SEO is, of hebben hier wel eens van gehoord maar hebben geen idee van wat SEO precies inhoudt. Om het je als beginner in SEO makkelijk te maken, leggen we SEO uit door een metafoor te gebruiken; een fysieke winkel. Lees hieronder welke overeenkomsten er zijn tussen SEO en het managen van een fysieke winkel!

SEO makkelijk uitgelegd

In 4 simpel te begrijpen stappen wordt SEO uitgelegd met als voorbeeld een offline en online winkel.

Stap 1: Je winkel openen

Offline

Als je een winkel gaat openen zorg je ervoor dat je een winkelpand hebt gehuurd dat op een mooie locatie staat, je huurt een bouwbedrijf of klussers in (of je doet alles zelf) en je zorgt ervoor dat het pand goed beveiligd is. Kortom, je werkt eerst aan de basis voordat je open gaat.

Winkelpand en beveilging

Online

Voor SEO geldt dit ook; je huurt een domeinnaam bij een goede hostingpartij, kiest een mooi template voor je website (of je bouwt je website zelf) en je zorgt ervoor dat je website goed beveiligd is. Idealiter doe je dit voordat je live gaat met je website, maar het komt ook vaak voor dat dit naderhand nog gedaan moet worden.

Stap 2: Je winkel inrichten

Offline

Na het huren van een pand, ga je de winkel inrichten. Je koopt producten in bij de leverancier, gaat stellingen inrichten en de prijskaartjes toevoegen. Ook zet je een kassa neer en alle bijbehorende spullen, zodat klanten snel en makkelijk kunnen afrekenen.

Meubels en voorraden

Online

Bij SEO staat het inrichten van de stellingen gelijk aan het opzetten van alle systemen aan de achterkant en het aanmaken van pagina’s met informatie en eventueel producten. Als dat allemaal gedaan is, plaats je verschillende contactformulieren (B2B) ga je een check-out inrichten (B2C) zodat bezoekers veilig en snel kunnen betalen.

Stap 3: Je winkel netjes houden

Offline

Hoera, je winkel is geopend! 🎉🎉🎉
Nu is het een kwestie van voorraad bijhouden en aanvullen, regelmatig schoonmaken en je winkel onderhouden. Natuurlijk loopt niet alles altijd op rolletjes; het komt wel eens voor dat je een lekkage hebt of dat er iets kapot gaat en een monteur langs moet laten komen. 

 
SEO voor beginners

Schoonmaak en onderhoud

Online

Elke website moet onderhouden worden. SEO speelt hier een grote rol in; de gehele website wordt scherp in de gaten gehouden en bij problemen wordt er meteen actie op ondernomen. Dat is niet alleen reactief, maar ook proactief. Zo houden we de website netjes en schoon.

Stap 4: Je omzet vergroten

Offline

Nu je winkel schoon, opgeruimd en gevuld is wordt het tijd om je processen te gaan optimaliseren! In dit stadium ga je onderzoeken welke verbeteringen je kunt doorvoeren; staat deze stelling beter aan de rechterkant, of toch aan de linkerkant? Heeft bijverkoop zin? Zo ben je constant bezig met verbeteren en analyseren wat dit heeft opgeleverd.

Optimaliseren en bijverkoop

Online

Ook dit is iets waar SEO een rol in speelt. Er wordt constant gekeken naar verbetermogelijkheden; kunnen we meer verkeer binnenhalen op een bepaalde pagina als we deze in het menu plaatsen? Hoe kunnen we in de teksten eventuele vragen of twijfels van bezoekers wegnemen?

*Daarnaast doen we ook aan conversie optimalisatie (vaak door middel van A/B testen), met als doel om conversies/sales te verhogen.

SEO beginners FAQ

Kort gezegd: SEO is een onderdeel van een complete online marketing strategie. Met SEO zorg je ervoor dat zoekmachines en bezoekers je website goed kunnen vinden en kunnen gebruiken. 

Een eerlijk antwoord; SEO is niet per definitie voor elk bedrijf geschikt. Uiteindelijk zal ieder bedrijf die een website heeft zich bezig moeten gaan houden met een bepaald onderdeel van SEO. Echter zijn er ook genoeg bedrijven die (op dit moment) niet opzoek zijn naar een lange termijn strategie of die zich (afhankelijk van hun branche) zich beter op een ander online marketing kanaal kunnen richten. 

SEO is een langetermijnstrategie. Doorgaans duurt het 6-12 maanden voordat je echt resultaten zult zien. Hoe snel dit gaat is afhankelijk van veel factoren. Denk hierbij aan: hoe oud je website is, wat de kwaliteit van je content is, hoe hoog de concurrentie is in jouw markt en wat jouw concurrenten al doen aan SEO, hoe je website technisch gezien in elkaar zit en nog veel meer. 

Contact


Elke werkdag bereikbaar tussen 9 – 17

Telefoon: 06 4019 7164

SEO Boosters maakt gebruik van cookies om jou een optimale ervaring te kunnen geven op deze website. Meer informatie vind je in onze privacy en cookie verklaring.