SEO voor beginners
Klaar om jouw website te laten groeien, maar snap je niet precies hoe SEO werkt? Een fysieke winkel nemen wij als startpunt.
SEO makkelijk uitgelegd
Uitleg geven over SEO hoeft niet ingewikkeld te zijn, daarom hebben we in 4 simpele stappen beschreven hoe dit werkt. Als voorbeeld nemen we een fysieke winkel en leggen we uit hoe dit online werkt. Handig!
1. Je winkel bedenken
Offline
Als je een winkel gaat openen zorg je ervoor dat je een winkelpand hebt gehuurd dat op een mooie locatie staat, je huurt een bouwbedrijf of klussers in (of je doet alles zelf) en je zorgt ervoor dat het pand goed beveiligd is. Kortom, je werkt eerst aan de basis voordat je open gaat.



Winkelpand en beveiliging
Online
Voor SEO geldt; je huurt een domeinnaam bij een goede hostingpartij, kiest een mooi template voor je website (of je bouwt je website zelf) en je zorgt ervoor dat je website goed beveiligd is. Het liefst voordat je live bent, zodat alles goed staat voor de opening van je winkel.
2. Je winkel inrichten
Offline
Na het huren van een pand, ga je de winkel inrichten. Je koopt producten in bij de leverancier, gaat stellingen inrichten en de prijskaartjes toevoegen. Ook zet je een kassa neer en alle bijbehorende spullen, zodat klanten snel en makkelijk kunnen afrekenen.



Meubels en voorraad
Online
Bij SEO staat het inrichten van de stellingen gelijk aan het opzetten van alle systemen en het aanmaken van pagina’s met informatie en eventueel producten. Als dat allemaal gedaan is, plaats je contactformulieren (B2B) ga je een check-out inrichten (B2C) zodat bezoekers veilig en snel kunnen betalen.
3. Je winkel netjes houden
Offline
Hoera, je winkel is geopend! 🎉🎉🎉 Nu is het een kwestie van voorraad bijhouden en aanvullen, regelmatig schoonmaken en je winkel onderhouden. Natuurlijk loopt niet alles altijd op rolletjes; het komt wel eens voor dat je een lekkage hebt of dat er iets kapot gaat en een monteur langs moet laten komen.



Schoonmaak en onderhoud
Online
Elke website moet onderhouden worden. SEO speelt hier een grote rol in; de gehele website wordt scherp in de gaten gehouden en bij problemen wordt er meteen actie op ondernomen. Dat is niet alleen reactief, maar ook proactief. Zo houden we de website netjes en schoon.
4. Je omzet vergroten
Offline
Nu je winkel schoon, opgeruimd en gevuld is wordt het tijd om je processen te gaan optimaliseren! In dit stadium ga je onderzoeken welke verbeteringen je kunt doorvoeren; staat deze stelling beter aan de rechterkant, of toch aan de linkerkant? Heeft bijverkoop zin? Zo ben je constant bezig met verbeteren en analyseren wat dit heeft opgeleverd.



Optimaliseren en bijverkopen
Online
Ook dit is iets waar SEO een rol in speelt. Er wordt gekeken naar verbetermogelijkheden; kunnen we meer verkeer binnenhalen op een pagina als we deze in het menu plaatsen? Hoe kunnen we in de teksten vragen of twijfels van bezoekers wegnemen? Daarnaast doen we ook aan conversie optimalisatie, met als doel om conversies/sales te verhogen.
SEO beginners FAQ
Onderstaand een overzicht van de meest gestelde vragen door SEO beginners.
Wat is SEO?
Kort gezegd: SEO is een onderdeel van een complete online marketing strategie. Met SEO zorg je ervoor dat zoekmachines en bezoekers je website goed kunnen vinden en kunnen gebruiken.
Is SEO de juiste strategie voor mijn website?
Een eerlijk antwoord; SEO is niet per definitie voor elk bedrijf geschikt. Uiteindelijk zal ieder bedrijf die een website heeft zich bezig moeten gaan houden met een bepaald onderdeel van SEO. Echter zijn er ook genoeg bedrijven die (op dit moment) niet opzoek zijn naar een lange termijn strategie of die zich (afhankelijk van hun branche) zich beter op een ander online marketing kanaal kunnen richten.
Hoe lang duurt het voordat ik resultaten kan verwachten?
SEO is een langetermijnstrategie. Doorgaans duurt het 6-12 maanden voordat je echt resultaten zult zien. Hoe snel dit gaat is afhankelijk van veel factoren. Denk hierbij aan: hoe oud je website is, wat de kwaliteit van je content is, hoe hoog de concurrentie is in jouw markt en wat jouw concurrenten al doen aan SEO, hoe je website technisch gezien in elkaar zit en nog veel meer.