SEO webshops

Heb je een webshop en wil je weten hoe je deze kunt verbeteren met SEO? Lees dan de 5 concrete tips.

SEO voor webshops

webshop

Heb je een webshop en wil je weten hoe je deze kunt verbeteren met SEO? Lees dan de 5 concrete tips.

Xandora Kotsi

Auteur: Xandora
Leestijd: 5 minuten

Als je een webshop hebt, wil je natuurlijk zo veel mogelijk verkopen. Één van de tactieken die je kunt gebruiken om meer verkeer (en dus: meer klanten) naar je website te trekken, is SEO.

Nu ben je hier waarschijnlijk terecht gekomen door hier specifiek op te zoeken, dus ik ga er vanuit dat je al weet wat SEO is. Heb je toch een opfrisser nodig, of wil je meer weten? Neem dan een kijkje op SEO voor beginners.

In deze uitgebreide content SEO guide voor webshops geef ik je 5 concrete optimalisatie tips, waarmee je direct aan de slag kan.

1. Zoekwoorden onderzoek

Dit heb je vermoedelijk al heel vaak gehoord, maar je moet regelmatig een zoekwoorden onderzoek uitvoeren voor je webshop. Waarom?

  • Doelgroep leren kennen
    Door een zoekwoorden onderzoek uit te voeren, weet je precies waar jouw doelgroep naar zoekt;
  • Zoekgedrag verandert
    Het zoekgedrag van jouw doelgroep verandert regelmatig, daarom is het aan te raden om je onderzoek minimaal 1 keer per half jaar te updaten;
  • Beslissingen nemen o.b.v. data
    Je kan op basis van de uitkomsten data-gedreven beslissingen nemen, bijvoorbeeld over het inkopen van nieuwe producten;
  • Concurrentie
    Ook vertelt dit je precies hoe hoog de concurrentie is op bepaalde zoektermen, en of er quick-wins zijn voor jouw e-commerce site;
  • Structuur van je website
    En tot slot; het is de basis van je hele webshop. Op basis van het zoekwoordenonderzoek bepaal je de websitestructuur en welke pagina’s er moeten worden geschreven.

2. Longtail zoekwoorden

Longtail zoekwoorden zijn zoekwoorden die bestaan uit meer dan 4 woorden. Het is belangrijk om te weten wat de longtail zoekwoorden zijn voor jouw branche, omdat:

  • De conversie op deze longtail zoekwoorden vaak véél hoger is;
  • De concurrentie véél lager is, puur omdat er véél minder op wordt gezocht;
  • De zoekintentie bij een longtail vaak véél duidelijker is dan bij een short tail zoekwoord (meer uitleg hierover in het volgende kopje).

Hierbij een afbeelding over de verdeling van volume en concurrentie bij longtail zoekwoorden:

longtail zoekwoorden seo

Als we kijken naar het zoekwoord “schoenen”, dan zien we in onze SEO tool dat er gemiddeld 54.000 keer per maand naar wordt gezocht en hier enorm veel concurrentie op zit.

Gaan we inzoomen op de kleur, dan zie je het keyword “zwarte schoenen” met een maandelijks volume van 1.400 en een gemiddelde concurrentie. Zoomen we nog een keer in, dan komen we op een longtail zoekwoord uit.

In dit voorbeeld is het longtail zoekwoord “zwarte schoenen met sleehak”. Hierop wordt gemiddeld maar 80 keer per maand gezocht, echter is de concurrentie erg laag.

🚀Booster tip: als je dergelijke longtails hebt gespot, maak dan een aparte landingspagina aan waarmee je de bezoeker precies biedt wat hij/zij zoekt.

3. Zoekintentie

Hierboven heb ik het al gehad over zoekintentie; bij longtail zoekwoorden is deze duidelijker dan bij shorttail. Maar hoe zit het nou met de zoekintentie?

Laten we teruggaan naar het voorbeeld over schoenen. Stel: iemand zoekt in Google op ‘schoenen’. Alle grote mode webhops staan te trappelen om deze bezoeker binnen te halen, en willen daarom zo hoog mogelijk scoren in Google. Maar wat weten we nou echt van deze persoon? Is hij/zij opzoek naar dames, heren of kinderschoenen? Welk soort schoenen vindt hij/zij mooi en heeft diegene al een kleur in gedachten? 

De zoekintentie is in dit geval niet duidelijk; zulke bezoekers zullen alleen websites aanklikken met een enorm aanbod aan schoenen (omdat ze nog aan het oriënteren zijn en de opties willen zien), of ze zullen teruggaan naar Google en een nieuwe en specifiekere opdracht in gaan voeren.

En dan wordt het interessant! Want: hoe beter de bezoeker omschrijft waar hij of zij naar opzoek is, hoe groter de kans is dat deze persoon op jouw website terecht komt. Maar… hiervoor moet je dus wel eerst weten op welke zoekwoorden gezocht wordt en moet je vervolgens ook nog een bijpassende landingspagina hebben die overtuigt om te converteren.

4. Zoekwoord fases

Dit punt borduurt voort op de zoekintentie. Hierboven heb ik uitgelegd waarom het belangrijk is voor de SEO van je e-commerce website om de zoekintentie scherp te krijgen; door een beeld te hebben van waar je bezoeker naar opzoek is, kan je hier slim op inspelen door specifieke landingspagina’s te maken waar conversies uit zullen komen. 

Nu gaan we een stap verder; we gaan de zoekwoorden opdelen in 3 fases. Online zijn er heel veel variaties te vinden op dit model, met soms 4 tot 6 verschillende fases. Ik houd de fases liever simpel en overzichtelijk. In elk zoekwoorden onderzoek dat wij maken voor klanten, delen we de zoekwoorden op in de volgende fases:

Zoekwoord fases seo
  1. Awareness (informatie)
    In de awareness fase van het aankoopproces gaat de bezoeker opzoek naar informatie. De bezoeker heeft een probleem en is zich hier bewust van, maar weet het nog niet (exact) te benoemen.
    Voorbeeld: je hebt gisteren opgemerkt dat je de laatste tijd droge handen hebt, en je wilt weten wat de oorzaak is en of je hier wat aan kunt doen. In deze fase zoek je naar ‘droge handen’ of ‘wat kun je doen tegen een droge huid’.

  2. Consideration (navigatie)
    De bezoeker weet in de consideration fase wat de oorzaak is van het probleem en weet wat de eventuele oplossingen zijn. Hij/zij gaat nu de opties inventariseren en wilt weten welk bedrijf het beste is.
    Voorbeeld: je zoekt nu naar ‘handcrème droge handen’ of ‘goede handcrème voor extreem droge handen’.

  3. Decision (transactie)
    Als de bezoeker in de decision fase is aangekomen, is hij/zij goed geïnformeerd en klaar om een product of dienst te kopen.
    Voorbeeld: je typt nu een specifiek merk in (bijvoorbeeld: ‘Etos handcrème’) of je zoekt naar actiegerichte zoekwoorden (zoals ‘handcrème kopen’ of ‘manicure Amsterdam’).

🚀Booster tip: begin altijd met pagina’s aanmaken in jouw webshop voor de decision fase. Het volume is vaak lager, maar de intentie is erg duidelijk en gericht op het snel kopen van jouw product/dienst. Het is moeilijker en tijdrovender om bezoekers in de awareness fase proberen te overtuigen van een oplossing waar hij/zij helemaal niet naar opzoek zijn.

5. Updaten oude content

9 van de 10 e-commerce websites doet dit niet; het optimaliseren van oude of bestaande content. En dat is zonde, want daar liggen enorm veel kansen.

3 redenen waarom je oude content moet optimaliseren:

  1. Het kan soms wel 3-6 maanden duren totdat je een #1 positie behaalt in Google met een nieuwe pagina. Oftewel: het is moeilijker en het kost veel meer tijd om vanaf 0 naar 100 te gaan, dan van 70 naar 100 te gaan.

  2. Google kan zien wanneer de content voor het laatst geüpdatet is. Voor sommige zoekwoorden (uiteraard niet bij alle zoekwoorden) is actualiteit extra belangrijk voor de bezoeker, en dus zal je zakken in rankings als je al heel lang niks hebt gedaan aan je content.

  3. Als je bezoeker stuit op verouderde informatie, verliest deze het vertrouwen in jou en je website waardoor de kans groot is dat hij/zij je webshop weer verlaat.

🚀Booster tip: zoek uit (d.m.v. Google Analytics, Google Search Console en eventueel een SEO-tool) welke pagina’s het beste presteren. Begin met het updaten van de oude content op die pagina’s door deze aan te vullen met nieuwe content en eventueel door verouderde data aan te passen. Ook hierin geldt; je haalt meer uit het optimaliseren van een goede pagina, dan veel tijd steken in een pagina die weinig oplevert.

Tot slot

Eigenlijk is het in theorie niet heel erg moelijk om de content van je webshop te optimaliseren voor SEO;  je moet alleen wel weten waar je alle informatie vandaan moet halen en hoe je die data vervolgens omzet naar concrete actiepunten.

Vind je het allemaal wat overweldigend? Neem dan vrijblijvend contact met ons op om even te sparren. Mocht je liever het gehele content optimalisatieproces uit willen besteden, dan kan dat natuurlijk ook.

Over de auteur

Xandora Kotsi

Xandora Kotsi

Xandora is de mede-eigenaar van SEO Boosters. Zij is gespecialiseerd in SEO i.c.m. content. Als ze even niet bezig is met SEO-teksten optimaliseren, kan je haar vinden met haar neus in de boeken, op een festival of is ze aan het eten met vrienden.

SEO Boosters maakt gebruik van cookies om jou een optimale ervaring te kunnen geven op deze website. Meer informatie vind je in onze privacy en cookie verklaring.