Waarom je nu aandacht moet besteden aan content freshness
In dit artikel leg ik uit wat content freshness betekent met praktisch toepasbare tips.
SEOboosters.nl / Content / 5 praktische content tips
Ben je iemand die teksten schrijft voor je eigen website of voor een ander bedrijf? Dan is dit artikel iets voor jou.
In dit artikel geef ik je mijn beste 5 SEO-content tips, vertel ik je waarom deze belangrijk zijn en hoe je ze toepast.Â
Publicatie: 14-7-2022
Leestijd: 5 minuten
Voordat je uberhaupt begint met het schrijven van content, moet je eerst weten waar je klanten tegenaan lopen. Wat zijn hun problemen? Hun angsten? En daarna: wat zijn oplossingen voor die problemen? En hoe komen ze uit bij jouw bedrijf?Â
Begin eerst met zelf brainstormen, pak klantenservice data erbij als je die hebt, zoek online naar fora en reviews. Dit is het startpunt. De volgende stap is aanvullen met data uit een zoekwoordenonderzoek.
Pas daarna is het goed om een zoekwoordenonderzoek uit te laten voeren.
Een zoekwoordenonderzoek is een modern marktonderzoek. Wil je dit zelf uitvoeren, dan heb je een betaalde SEO-tool zoals Ahrefs of Semrush nodig.
Het doel van een zoekwoordenonderzoek:
Elke website die als doel heeft om meerdere pagina’s te schrijven en/of te bloggen over bepaalde onderwerpen, heeft een goede contentstrategie nodig.
đ Begin altijd met pagina’s aanmaken in jouw website voor de decision fase.
De intentie van deze pagina’s is erg duidelijk en gericht op het snel kopen van jouw product/dienst.Â
Je hebt deze pagina’s hoe dan ook nodig op je website, zelfs als je SEO buiten beschouwing laat.
Maar, wees je er wel van bewust dat ÃŗÃŗk de moeilijkste pagina’s zijn om met SEO op te scoren. Jouw concurrentie weet immers ook heel goed welke zoekwoorden geld opleveren.Â
Begin je toch liever met content schrijven voor de awareness-fase, weet dat het dan moeilijker en tijdrovender is om bezoekers te overtuigen van een oplossing waar hij/zij misschien helemaal niet naar opzoek zijn.
Longtail zoekwoorden zijn zoekwoorden die bestaan uit meer dan 4 woorden. Het is belangrijk om te weten wat de longtail zoekwoorden zijn voor jouw branche, omdat:
Hier volgt een afbeelding over de verdeling van volume en concurrentie bij longtail zoekwoorden:
Als we kijken naar het zoekwoord “schoenen”, dan zien we in onze SEO tool dat er gemiddeld 54.000 keer per maand naar wordt gezocht en hier enorm veel concurrentie op zit.
Gaan we inzoomen op de kleur, dan zie je het keyword “zwarte schoenen” met een maandelijks volume van 1.400 en een gemiddelde concurrentie. Zoomen we nog een keer in, dan komen we op een longtail zoekwoord uit.
In dit voorbeeld is het longtail zoekwoord “zwarte schoenen met sleehak”. Hierop wordt gemiddeld maar 80 keer per maand gezocht, echter is de concurrentie erg laag.
đ Een gratis manier om snel relevante longtails te vinden, is Google Search Console.
Geavanceerde tip: gebruik het ‘Custom (regex) filter en kopieer onderstaande code:Â
 ([^â â]*\s){4,}?
Hiermee filter je alle zoekwoorden die bestaan uit vier of meer woorden.
Hierboven heb ik het al gehad over zoekintentie; bij longtail zoekwoorden is deze duidelijker dan bij shorttail. Maar hoe zit het nou met de zoekintentie?
Laten we teruggaan naar het voorbeeld over schoenen. Stel: iemand zoekt in Google op ‘schoenen’. Alle grote mode webhops staan te trappelen om deze bezoeker binnen te halen, en willen daarom zo hoog mogelijk scoren in Google.Â
Maar wat weten we nou echt van deze persoon? Is hij/zij opzoek naar dames, heren of kinderschoenen? Welk soort schoenen vindt hij/zij mooi en heeft diegene al een kleur in gedachten?
De zoekintentie is in dit geval niet duidelijk; zulke bezoekers zullen alleen websites aanklikken met een enorm aanbod aan schoenen (omdat ze nog aan het oriÃĢnteren zijn en de opties willen zien), of ze zullen teruggaan naar Google en een nieuwe en specifiekere opdracht in gaan voeren.
đ Controleer voor al je belangrijke pagina’s of ze antwoord geven op een specifieke vraag en daarmee voldoen aan de zoekintentie. HoudÂ
Iets dat regelmatig wordt vergeten; het optimaliseren van oude of bestaande content. Vaak wordt de focus gelegd op het schrijven van nieuwe pagina’s. Dat is zonde, want daar liggen enorm veel kansen.
3 redenen waarom je oude content moet optimaliseren:
đ Zoek uit (d.m.v. Google Analytics, Google Search Console en eventueel een SEO-tool) welke pagina’s het beste presteren. Begin met het updaten van de oude content op die pagina’s door deze aan te vullen met nieuwe content en eventueel door verouderde data aan te passen.
Hoe je dat precies doet, lees je in ons blog over content freshness.
Tot slot
Eigenlijk is het in theorie niet heel erg moelijk om de content van je website te optimaliseren voor SEO;Â je moet alleen wel weten waar je alle informatie vandaan moet halen en hoe je die data vervolgens omzet naar concrete actiepunten.
Vind je het allemaal wat overweldigend? Neem dan vrijblijvend contact met ons op om even te sparren. Mocht je liever het gehele content optimalisatieproces uit willen besteden, dan kan dat natuurlijk ook.
Over de auteur
Meer SEO artikelen:
Bekijk alle artikelen op SEO uitleg.
Waarom je nu aandacht moet besteden aan content freshness
In dit artikel leg ik uit wat content freshness betekent met praktisch toepasbare tips.
Zo maak je jouw bedrijf beter zichtbaar op Google Maps
In dit artikel leg ik uit hoe jouw bedrijf beter zichtbaar wordt op Google Maps Ên geef ik 5 praktische tips.
E-E-A-T? Zo pas je dit toe in jouw teksten
In dit artikel leg ik E-E-A-T makkelijk uit Ên vertel ik je met praktijkvoorbeelden hoe je dit in jouw teksten toepast.
Local SEO
đ Je begrijpt de basis principes van lokale SEO.
đ¯ Je kunt zelfstandig werken met Google my Business.
We komen langs bij jou op locatie om deze training te geven. Dit kan aan jou en jouw team, van te voren kun je input leveren.
Inhoud van de training
â
Je leert hoe de basis van hoe SEO in 2023 werkt.
â
Ontdek hoe krachtig Google my Business is.
â
Praktisch aan de slag met jouw profiel.
â
Handige tips en checklists waarmee je zelf verder kunt.
â
Ennnn nog vÊÊÊl meer dat je zult leren.
SEO Schrijven
đ Je begrijpt de basis principes van SEO schrijven
đ¯ Je kunt zelfstandig schrijven en content maken
Inhoud van de training
â
Je leert hoe SEO tegenwoordig werkt.
â
Inzichten in nieuwe trends en belangrijke ontwikkeling.
â
Een praktische checklist voor het schrijven van teksten.
â
Optimaliseren teksten op basis van data (Search Console).
â
Nog vÊÊÊl meer praktische voorbeelden!
SEO Basics
đ Je begrijpt de basis principes van SEO.
đ¯ Je kunt zelfstandig werken aan online groei.
We komen langs om deze training te geven. Je kunt vooraf vragen inbrengen zodat we ons optimaal kunnen voorbereiden.
In deze training bespreken we o.a.
â
Hoe SEO er volgens ons uitziet in 2023.
â
Je krijgt inzichten in nieuwe trends en ontwikkelingen.
â
We leren hoe je zelfstandig jouw SEO basics op orde krijgt.
â
Je krijgt voorbeelden uit de praktijk die wel / niet werken.
â
We gaan (indien gewenst) aan de slag met jouw website.
Inschrijven
Wat leuk dat je interesse hebt in onze online cursus! đ
Binnenkort gaan we live, schrijf je nu in voor updates:
SEO Boosters maakt gebruik van cookies om jou een optimale ervaring te kunnen geven op deze website. Meer informatie vind je in onze privacy en cookie verklaring.